50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról

2014február 06


Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 260. § (1) bekezdés g)-h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § c) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § (1) Az e rendelet hatálybalépését megelőzően megkötött szerződés, illetve megrendelés a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 70. §-a alapján, a 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett, de a Rendeletben foglalt előírásoknak meg nem felelő, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgép üzemeltetésére abban az esetben jogosít, ha az a forgalmazó által visszaigazolt, valamint érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozik.

(2) Az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó, de a forgalmazó által e rendelet hatálybalépéséig vissza nem igazolt megrendelés, illetve szerződés a Rendelet 70. §-a alapján a pénztárgép üzemeltetésére abban az esetben jogosít, ha

a) a pénztárgép értékesítője (a továbbiakba: eladó) által kiadott és a forgalmazó által visszaigazolt igazolás tanúsítja, hogy az eladó - legkésőbb e rendelet hatálybalépését követő 8. napig - a forgalmazótól történő megrendelés útján intézkedett a nála megrendelt pénztárgép leszállítása érdekében,

b) a szerződést, illetve megrendelést a forgalmazó legkésőbb e rendelet hatálybalépését követő 8. napig visszaigazolja, feltéve, hogy az adóalany a forgalmazóval kötött szerződést, illetve a pénztárgépet közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg.

(3) Ha az üzemeltető az (1) bekezdés szerinti szerződéssel, megrendeléssel nem rendelkezik, úgy e rendelet hatálybalépését követően a Rendelet 70. §-a alapján, 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett, de a Rendeletben foglalt előírásoknak meg nem felelő, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgép üzemeltetésére abban az esetben jogosult, ha a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) internetes honlapján, az erre a célra kialakított felületen leadott megrendeléssel rendelkezik.

2. § (1) A Rendelet 74. § (1) bekezdésében megjelölt adóalanyt az e rendelet hatálybalépését megelőzően megkötött szerződés, illetve megrendelés abban az esetben jogosítja a nyugtaadási kötelezettség kézi kibocsátású nyugtával vagy a Rendelet szerint 2013. augusztus 31-ig üzemeltethető pénztárgéppel történő teljesítésére, ha az a forgalmazó által visszaigazolt, valamint érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozik.

(2) Az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó, de a forgalmazó által e rendelet hatálybalépéséig vissza nem igazolt megrendelés, illetve szerződés abban az esetben jogosít a Rendelet 74. § (1) bekezdése alapján a nyugtaadási kötelezettség kézi kibocsátású nyugtával vagy a Rendelet szerint 2013. augusztus 31-ig üzemeltethető pénztárgéppel történő teljesítésére, ha

a) az eladó által kiállított és a forgalmazó által visszaigazolt igazolás tanúsítja, hogy az eladó - legkésőbb e rendelet hatálybalépését követő 8. napig - a forgalmazótól történő megrendelés útján intézkedett a nála megrendelt pénztárgép leszállítása érdekében,

b) a szerződést, illetve megrendelést a forgalmazó legkésőbb e rendelet hatálybalépését követő 8. napig visszaigazolja, amennyiben az adóalany a forgalmazóval kötött szerződést, illetve a pénztárgépet közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg.

(3) Ha az (1) bekezdés szerinti adóalany az (1) bekezdés szerinti szerződéssel, megrendeléssel nem rendelkezik, úgy e rendelet hatálybalépését követően nyugtaadási kötelezettségét kézi kibocsátású nyugtával vagy a Rendelet szerint 2013. augusztus 31-ig üzemeltethető pénztárgéppel abban az esetben teljesítheti, ha az 1. § (3) bekezdése szerinti megrendeléssel rendelkezik.

3. § A NAV internetes honlapján kizárólag az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépekre adható le megrendelés.

4. § (1) E rendelet hatálybalépését megelőzően a Rendeletben foglalt előírásoknak megfelelő pénztárgépre felvett megrendelésekről az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 176/B. § (4) bekezdés a) pontja szerinti forgalmazó e rendelet hatálybalépését követő 15 napon belül az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon, elektronikus úton bejelenti:

a) megrendelő nevét, adószámát, az eladó részére átadott üzembehelyezési kódot,

b) a megrendelt pénztárgép típusát, forgalmazóját,

d) a megrendelés időpontját,

c) a vállalt szállítási határidőt.

(2) Amennyiben a forgalmazó e rendelet hatálybalépését megelőzően az (1) bekezdés szerinti megrendelést nem vett fel, úgy erről az (1) bekezdés szerinti bejelentés teljesítésére rendszeresített nyomtatványon, az (1) bekezdésben megjelölt határidőben nyilatkozik.

(3) Az adóalany a rá vonatkozóan bejelentett adatokhoz a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül hozzáférhet.

5. § A pénztárgép forgalmazását a Rendelet 4. § (1) bekezdése szerinti engedélyező hatóság (a továbbiakban: engedélyező hatóság) - a Rendelet 5. §-ában meghatározott feltételeken túl - abban az esetben engedélyezi, ha a pénztárgéppel rögzített és tárolt bizonylatok megfelelnek az Art. 44. § (1) bekezdésében foglalt követelményeknek.

6. § A Rendelet 24. § (4)-(6) bekezdését megfelelően alkalmazni kell a pénztárgép program frissítésére is abban az esetben, amennyiben az adóügyi ellenőrző egység nem a nyomtatóban kerül elhelyezésre.

7. § (1) A Rendelet 37-38. §-át az e §-ban foglaltakra figyelemmel kell alkalmazni.

(2) Amennyiben az adóügyi ellenőrző egység nem a nyomtatóban kerül elhelyezésre, műszerész a pénztárgép programot kizárólag a pénztárgép meghibásodása esetén cserélheti.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a pénztárgép program cseréje esetén a pénztárgépnek első műveletként el kell végeznie az adóügyi ellenőrző egység szoftver és a pénztárgép program aktualizálását a NAV szerverén keresztül.

(4)1 A (3) bekezdést nem kell alkalmazni azon pénztárgép tekintetében, amely vonatkozásában az adóalany a Rendelet 3. §-a szerinti egyedi mentesítésben részesült, illetve amely vonatkozásában az adóalany a Rendelet 2. § (2) bekezdésében foglaltak szerint teljesíti az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 178. § (1a) bekezdése szerinti adatszolgáltatási kötelezettségét.

8. § E rendelet alkalmazásában pénztárgép program: a pénztárgépben működő azon szoftverelemek összessége, melyek az adóügyi ellenőrző egység kiszolgálását, a pénztárgép működtetésének biztosítását, valamint a bizonylatok összeállítását ellátja, továbbá a külső számítógépes kapcsolat esetén az azzal való kommunikációban részt vesz.

9. § A Rendelet 3. mellékletének FD) 16. pontjától eltérően a forgalmazási engedély jogerőre emelkedését követő 90 napon belül az Adóügyi Ellenőrző Egység meghibásodása esetén a NAV engedélyével, a NAV által ellenőrzött körülmények között az Adóügyi Ellenőrző Egység burkolata javítási céllal megbontható.

9/A. §2 (1) A Rendelet 1. § (1) bekezdése alapján pénztárgép használatra kötelezett olyan adóalany, aki (amely) az Áfa tv. 166. §-a szerinti nyugtakibocsátási kötelezettségét az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kizárólag számla kibocsátásával teljesíti, az Áfa tv. 178. § (1a) bekezdés vonatkozásában úgy kell tekinteni, mint aki nyugtaadási kötelezettségének gépi nyugtakibocsátással tesz eleget. Ezen adóalany az Áfa tv. 178. § (1a) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségének a Rendelet 2. § (1) bekezdésétől eltérően a Rendelet 1. mellékletében foglalt tevékenysége tekintetében olyan módon köteles eleget tenni, hogy az e tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott számlák valamennyi adatát - az állami adóhatóság által meghatározott struktúrában - a számla kibocsátásának keltét alapul véve naponkénti bontásban, naptári hetente, a tárgyhetet követő hét negyedik napjáig, elektronikus úton megküldi az állami adóhatóságnak.

(2) A Rendelet 1. § (1) bekezdése alapján pénztárgép használatra kötelezett olyan adóalany, aki (amely) az Áfa tv. 166. §-a szerinti nyugtakibocsátási kötelezettségét az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kizárólag számla kibocsátásával teljesíti, köteles ezt a tényt az állami adóhatóságnak a Rendelet 1. melléklete szerinti tevékenységének megkezdését követő 5 napon belül az e célra rendszeresített nyomtatványon elektronikus úton bejelenteni.

(3) Amennyiben a (2) bekezdés szerinti bejelentés megtételét követően az adóalany a Rendelet 1. melléklete szerinti tevékenységét megszünteti, köteles ezt a tényt a tevékenység megszüntetését követő 5 napon belül az állami adóhatóságnak az e célra rendszeresített nyomtatványon elektronikus úton bejelenteni.

(4) Abban az esetben, ha a (2) bekezdés szerinti bejelentés megtételét követően az adóalany nyugtakibocsátási kötelezettségét online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgéppel kívánja teljesíteni, az (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatási kötelezettsége csak az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgép beüzemelésének időpontjáig áll fenn.

10. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépését megelőzően kezdeményezett engedélyezési eljárás alapján forgalmazási engedélyt kapott pénztárgépek vonatkozásában, amennyiben azok nem felelnek meg az 5-7. §-ban foglalt feltételeknek, legkésőbb 2013. november 30-ig forgalmazási engedély módosítása iránti kérelmet kell benyújtani a feltételeknek való megfeleléshez szükséges változtatások végrehajtása érdekében.

(3) A (2) bekezdés szerinti forgalmazási engedély módosításáért igazgatási szolgáltatási díjat nem kell fizetni.

(4) Ha a forgalmazó nem tesz eleget a (2) bekezdés szerinti kötelezettségének, vagy ha az engedélyező hatóság a forgalmazási engedély módosítása iránti kérelmet elutasítja, az engedélyező hatóság az 5-7. §-ban foglalt feltételeknek meg nem felelő pénztárgépek forgalmazási engedélyét visszavonja.

11. §3 (1) A 9/A. § rendelkezéseit a Rendelet 1. mellékletében foglalt tevékenységről kiállított azon számlák vonatkozásában kell először alkalmazni, amelyek kibocsátása 2014. február 28-át követően történik.

(2) A Rendelet 1. § (1) bekezdése alapján pénztárgép használatra kötelezett olyan adóalany, aki (amely) az Áfa tv. 166. §-a szerinti nyugtakibocsátási kötelezettségét az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kizárólag számla kibocsátásával teljesíti, köteles ezt a tényt az állami adóhatóságnak az egyes pénztárgéphasználattal kapcsolatos miniszteri rendeletek módosításáról szóló 2/2014. (I. 22.) NGM rendelet hatálybalépését követő 15 napon belül az e célra rendszeresített nyomtatványon, elektronikus úton bejelenteni.


Forrás: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300050.NGM

Foglaljon szobát tagszállodáinkban!

Tovább

457

Szálloda

39.241

Szállodai szoba

Oldal ajánlása e-mailben
X
Ajánlja ezt a tartalmat családtagjának, munkatársának, barátjának, ismerősének.
Töltse ki az űrlapot, majd nyomja meg az e-mail küldése gombot!

Feladó  
Név:
Email:
Címzett  
Név:
Email:
Tárgy https://www.hah.hu:
Üzenet
A megadott személyes adatokat (e-mail cím, név) csak ezen cikk továbbítása során használjuk fel és semmilyen formában nem őrizzük meg.