A szállodák értékesítési csatornái (offline - online) teljesítményének megismerése céljából a HOTREC 2013 óta kétévenként felmérést készít az európai szállodapiacon. A legutóbbi felmérés 2021-re vonatkozóan készült, s így jól nyomon követhető a szállodai értékesítés alakulása a különféle értékesítési csatornákon 2013 óta.
A felmérés kérdőíve 27 nyelven készült, s összesen 30 európai országra terjedt ki. Ezekből az országokból 3.221 önálló hotel válaszolt a kérdésekre. 5 országból (Németország, Olaszország, Ausztria, Svájc és Görögország) egyenként több mint 250 szálloda töltötte ki a kérdőívet, ezek tették ki az összes válaszadó 70%-át.
Négy országból (Németország, Horvátország, Finnország és Magyarország) 10 szállodavállalat 654 hoteljének aggregált adatai szerepelnek a felmérésben. Ezekkel együtt összesen 3.875 hotel vett részt a felmérésben.
Magyarországról 62 önálló, illetve 1 szállodavállalat 10 szállodája töltötte ki a kérdőívet.
1. Meghatározó online foglalási portálok piaci részesedésének változása 2013-ban és 2021-ben:
|
2013 |
2021 |
Booking Holdings |
60% |
71,2% |
Expedia Group |
14,5% |
12,5% |
HRS |
16,6% |
6,7% |
2. Hogyan alakult OTÁ-knak fizetett jutalék mértéke az elmúlt 3 évben (2019-2021)?
· 2019-ben a válaszadók 3,3%-a szerint csökkent, 69,3%-a szerint nem változott, 27,4%-a szerint nőtt
· 2021-ben a válaszadók 3,4%-a szerint csökkent, 70,8%-a szerint nem változott, 25,8% szerint nőtt