
A World Economy fórumon résztvevő szakemberek véleménye szerint a turizmus változni, ugyanakkor élénkülni is fog.
A koronavírus járvány következtében 2020-ban a globális turizmus 4,5 billió dollár veszteséget okozott a világ országainak GDP-jében, valamint ebben az ágazatban 62 millió munkahely szűnt meg. Hosszú lesz az út a válságból való teljes kilábalásig.
A globális turizmus alakulásában számos tényezőnek van szerepe. Ezek közül néhány: utazási korlátozások, átoltottság szintje, gazdasági, egészségügyi helyzet, fogyasztói preferenciák, turisztikai vállalkozások, desztinációk alkalmazkodási képessége stb.
Megkérdezték a globális turizmus 4 fontos szereplőjének véleményét a kilábalás esélyeiről, akik az alábbiakat válaszolták:
Tony Capuano – CEO, Marriott International
- A járvány következtében megváltozott ahogyan élünk és dolgozunk, ezért az utazás is megváltozott.
- A turizmus kilátásai bíztatóak, az emberek az egész világon ismét utazni szeretnének. Az utazások iránti kereslet hihetetlenül rugalmas, és az oltási arányok emelkedésével, a korlátozások enyhülésével az utazások gyorsan fellendültek, gyakran a szabadidős elfoglaltságnak köszönhetően.
- A turizmusnak új formái jelentek meg, ilyen pl. a „Bleisure” – azaz business and leisure, az utazás közbeni munkavégzés, de az otthonról, távolról történő munkavégzés is több időt biztosít utazásra.
- Az üzleti és nemzetközi utazások fokozatos fellendülése azonban jelentős lesz a tágabb értelemben vett iparág, és azon milliók számára, akik utazásból és turizmusból keresik megélhetésüket.
- A jövő természetesen számos kihívást rejt magában. Ilyen például a globális egészségügyi helyzet, a nemzetközi válságok, a klímaváltozás, a nemzetközi szerződések, az országok és nemzetközi szervezetek együttműködése a kockázatok csökkentése érdekében, valamint az országok határainak átjárhatósága.
Shinya Katanozaka – Elnök, ANA Holdings
- Az utazási és turisztikai szektor képtelen lesz túlélni a válságot, ha nem alkalmazkodik a virtuális piachoz és a fenntarthatósághoz.
- Amikor a járvány miatt az országhatárok zárva vannak erős a vágy az emberekben, hogy ismét utazzanak, úgy szabadidős, mint üzleti céllal. Megjelent a virtuális utazás lehetősége, amit a digitális technológia fejlődése, terjedése tesz lehetővé. Az élmények természetesen nem azonosak az igazi utazáséval, a kettő között kell megfelelő egyensúlyt kialakítani.
- A járvány felhívta a figyelmet a környezettudatos turisták gondolkodására, azaz arra, hogy a légiközlekedési és más vállalatok megítélésében nagy szerepe van annak, hogy azok mit tesznek a CO2 kibocsátás csökkentésében, a fenntarthatóság érdekében. Ez a trend arra kényszeríti a turizmusban működő vállalatokat, hogy eddigi tevékenységüket felülvizsgálják és újragondolják.
Gilda Perez Alvorado – Global CEO, JLL Hotels&Hospitality
- A turizmusnak nagyobb figyelmet kell fordítania a kisvállalkozások képviseletére és védelmére.
- A következő években sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a fenntarthatóságra, mivel az utazók is egyre tudatosabban figyelnek arra, hogy az egyes országok, desztinációk mit tesznek ezen a téren. Az alapvető környezeti elemek, mint a levegő és a víz tisztaságának védelme különösen fontos tényező lesz számukra, valamint az is, hogy az adott országok, korrekt tájékoztatást adjanak, hogy mit tesznek a fenntarthatóság érdekében.
- A járványból tanulva a jövőben nagyobb érdeklődést tapasztalhatunk a különféle szabadtéri rendezvények iránt, legyenek ezek vacsorák, fesztiválok stb.
- Nagyon fontos az is, hogy a turizmusban működő kisebb vállalatok, melyek pénzügyileg kevésbé erősek, érdekeit jobban képviseljük és védjük. Jelentős szerepük van a speciális kínálatuk miatt egy-egy desztináció egyediségében, vonzóképességében.
Steve Kaufer – Társalapító és CEO, Tripadvisor
- Az adatok azt mutatják, hogy az utazók új élményekkel szeretnének gazdagodni
- Bár a pandémia megszakította az utazások élményét, az emberek mostanra kiszabadultak a buborékból. A turisztikai vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy a turisták biztonságban érezzék magukat utazásaik alatt. Ezt igazolja, hogy a Tripadvisor felmérése szerint az emberek 76%-a az alapján választja ki, hogy hova utazik, hogy ott milyen a fertőzöttség aránya.
- A szolgáltatók sokat segíthetnek az utazók biztonságérzetének kialakításában, ha bemutatják a szállodákban alkalmazott takarítási megoldásokat, a mindig rendelkezésre álló fertőtlenítőszereket. Ezen a téren sokat segíthetnek a digitális megoldások.
- A Tripadvisor felmérései azt is mutatják, hogy az emberek az eddigiektől eltérő, más élményekkel is szeretnének gazdagodni. New Yorkban például mindig népszerű volt az Empire State Building tetejének megtekintése, s onnan a fénykép készítése. Ez ma is keresett helyszín, ugyanakkor a mai utazók egy része érdeklődik bizonyos kulturális, történelmi értékek iránt is, mint például egy helyi főzőtanfolyam.
- A kormányok feladata és felelőssége, hogy megelőzzék a COVID-19-hez hasonló járványok kialakulását, bevezessenek egységes védettségi oltásról szóló igazolást, s biztosítsák, hogy a határok átjárhatók legyenek.
Forrás: World Economic Forum