Gyakran ismételt kérdések, válaszok

1. Gyakran ismételt kérdések a csökkentett munkaidős foglalkoztatáshoz kapcsolódóan (forrás: www.nfsz.munka.hu):

 

2. Milyen tünetekkel jár a koronavírus?

• Láz, fáradtság, száraz köhögés
• Esetleg orrfolyás, orrdugulás, torokfájás, hasmenés
• Az idősebb embereknél, akik egészségügyi problémákkal küzdenek, mint például magas vérnyomás, szív probléma, cukorbetegség, magasabb a kockázata, hogy a koronavírus fertőzés során súlyos betegség alakul ki.

 

3. Mit kell tennem, ha fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget észlelek a szállodában?

• A szállodának haladéktalanul értesítenie kell a kormányhivatalt, vagy a Nemzeti Népegészségügyi Központot, vagy a polgármestert/jegyzőt. Bármelyiknek küldhet értesítést, jó, ha ez írásban, pl. e-mailben történik, hogy bizonyítani lehessen, hogy a szálloda valóban azonnal értesítette a hatóságot.

• A fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget a hatóság köteles elkülöníteni, ami a szállodából történő elszállítását jelenti. A beteggel érintkezett munkavállalókat megfigyelés alá helyezik, és a hatóság ezen munkavállalókat eltiltja a munkavégzéstől. Ezután az egészségügyi szolgálat folyamatos ellenőrzést tart majd a szállodában és fertőtlenít.


4. Ki rendelheti el a karantént?

• A szálloda zárlat alá helyezését a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény és a 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet alapján az ezekben megnevezett hatóságok szervezetek rendelhetik el. Ez lehet a főpolgármester, a polgármester, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, illetve a területi védelmi bizottságok.


5. Megtérítik a karantén során felmerült kiadásokat?

• Igen, ha a szállodát karantén alá helyezik, akkor a szálloda a határozatot kiadó hatóság utasításai szerint köteles eljárni, a karantén miatt felmerült kiadásainak megtérítését követelheti a költségvetésből úgy, hogy a kiadások számláit benyújtja a polgármesternek/főpolgármesternek vagy a megyei védelmi bizottságnak.

6. Milyen korlátozás vonatkozik a rendezvényekre?

  • A zárt helyen vagy a nem zárt helyen tartott, a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet szerinti zenés, táncos rendezvény (a továbbiakban: rendezvény) – függetlenül annak nyilvános vagy nem nyilvános, valamint alkalmi vagy rendszeres jellegétől – abban az esetben tartható meg, ha a rendezvény helyszínén a jelenlévők létszáma – beleértve az ott foglalkoztatott személyeket – egy időben nem haladja meg az 500 főt.

(MSZÉSZ komment: az egyéb rendezvények, konferenciák korlátozás nélkül megtarthatók.)


7. Mire érdemes figyelni ha valaki önként vállalja a szállodája működésének átmeneti szüneteltetését?

  • Jelezzék az Artisjus felé, mert a bejelentés napjától szünetel a jogdíjfizetési kötelezettség
  • Vagyonvédelmi okokból javasoljuk, hogy a szálloda területén állandó felügyeletet biztosítsanak.
  • A PMS szolgáltatóval egyeztessenek az esetleges kedvezményekről, könnyítésről.


8. Az éttermekre milyen korlátozás vonatkozik?

  • A vendéglátó üzlet belső (zárt) részében az ott dolgozók – a vendégek által látogatható területen – kötelesek a szájat és az orrot eltakaró eszközt (például orvosi maszk, sál, kendő) viselni.

 

9. Lemondás esetén hogyan utalható vissza a vendégnek a SZÉP kártyáról befizetett előleg?

  • A befizetett összeget a SZÉP kártyára szükséges visszautalni, hogy ne legyen forintosítás és a bank a szálláshely bankszámlájára fogja jóváírni a 3,6% jutalékot.

 

10. Milyen módosítás vonatkozik a munkaidőkeretre?

  • A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a munkáltató legfeljebb huszonnégy havi munkaidőkeretet elrendelhet.
  • A munkáltató e rendelet hatályba lépését megelőzően elrendelt munkaidőkeretet a fentiekben foglalt időtartamra meghosszabbíthatja.
  • A rendeletben foglalt szabályoktól eltérő kollektív szerződéses rendelkezéseket e rendelet hatályának tartama alatt alkalmazni nem lehet.

1. Milyen tünetekkel jár a koronavírus?

· Láz, fáradtság, száraz köhögés

· Esetleg orrfolyás, orrdugulás, torokfájás, hasmenés

· Az idősebb embereknél, akik egészségügyi problémákkal küzdenek, mint például magas vérnyomás, szív probléma, cukorbetegség, magasabb a kockázata, hogy a koronavírus fertőzés során súlyos betegség alakul ki.

 

 

2. Mit kell tennem, ha fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget észlelek a szállodában?

· A szállodának haladéktalanul értesítenie kell a kormányhivatalt, vagy a Nemzeti Népegészségügyi Központot, vagy a polgármestert/jegyzőt. Bármelyiknek küldhet értesítést, jó, ha ez írásban, pl. e-mailben történik, hogy bizonyítani lehessen, hogy a szálloda valóban azonnal értesítette a hatóságot.

· A fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget a hatóság köteles elkülöníteni, ami a szállodából történő elszállítását jelenti. A beteggel érintkezett munkavállalókat megfigyelés alá helyezik, és a hatóság ezen munkavállalókat eltiltja a munkavégzéstől. Ezután az egészségügyi szolgálat folyamatos ellenőrzést tart majd a szállodában és fertőtlenít.

 

3. Ki rendelheti el a karantént?

· A szálloda zárlat alá helyezését a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény és a 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet alapján az ezekben megnevezett hatóságok szervezetek rendelhetik el. Ez lehet a főpolgármester, a polgármester, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, illetve a területi védelmi bizottságok.

 

4. Megtérítik a karantén során felmerült kiadásokat?

· Igen, ha a szállodát karantén alá helyezik, akkor a szálloda a határozatot kiadó hatóság utasításai szerint köteles eljárni, a karantén miatt felmerült kiadásainak megtérítését követelheti a költségvetésből úgy, hogy a kiadások számláit benyújtja a polgármesternek/főpolgármesternek vagy a megyei védelmi bizottságnak.

 

5. Milyen korlátozás vonatkozik a rendezvényekre?

· „Zárt helyen 100 főnél több személy, nem zárt helyen pedig 500 főnél több személy részvételével rendezvény tartása tilos, azzal, hogy e korlátozás érvényesítése a rendező, valamint a helyiség üzemeltetőjének a felelőssége” (41/2020. (III. 11.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2020. évi 40. szám)

 

6. A rendezvényekre vonatkozó korlátozás miatt a megrendelő, rendezvényszervező hogyan mentesülhet a kötbérfizetési kötelezettség alól?

· A kötelezett (megrendelő, rendezvényszervező) mentesül a kötbérfizetési kötelezettsége alól, ha kimenti magát (Ptk. 6:186. § (1) bekezdése).

A március 11-én hatályba lépett kormányrendelet egyértelmű tiltás, és ez "vis maior". Azonban a megrendelő erről késedelem nélkül köteles értesíteni a szállodát (a Ptk. 6:179. § (2) bekezdése alapján). Ha a megrendelő elmulasztja ezt az értesítési kötelezettségét, akkor az értesítés elmulasztásából eredő kárt köteles megtéríteni.

Az, hogy mit jelent a késedelem nélkül, azt szállodánként, rendezvényenként kell vizsgálni.

 

7. Ha a szálloda szerződése tartalmazza a vis maior esetet, akkor miként kell eljárni a rendezvényekre vonatkozó korlátozás után?

· Amennyiben a szálloda szerződése tartalmazza a vis maior esetet, akkor az a mérvadó. Például: ha le van írva, hogy vis maior esetben, amennyiben a szálloda önhibáján kívül nem tudja megrendezni a rendezvényt a szervező a szerződéses díj 30%-át köteles fizetni, akkor az az összeg jár a hotelnek. Ha nincsen ez a szerződésben rögzítve, akkor sajnos a teljes összegtől elesik a szálloda, és a befizetett előleget is szükséges visszautalni a partnernek.

 

8. A rendezvényekre hivatkozó korlátozás az éttermekben étkező vendégekre is vonatkozik?

· Miután a rendelet meghatározott tiltás a rendezvényekre vonatkozik, a rendezvény definíciója viszont nem fedi a normál, hagyományos éttermi szolgáltatásra, ezért szakjogászunk véleménye szerint a szálloda éttermében étkező vendégekre a rendeletben megfogalmazott tiltás nem vonatkozik, azaz az étterem üzemeltetését nem kell fel felfüggeszteni. Ez vonatkozik a bárra, cukrászdára is. Viszont, ha egy megszervezett gálavacsora van az étteremben, arra már vonatkozik a tiltás.

 

 

9. A szálloda bezárása esetén mi történik a befizetett előlegekkel, voucherekkel?

· Ha a szálloda saját maga dönt a bezárásról, akkor az a vendéggel szemben szerződésszegésnek minősül és nem csak az előleg jár vissza, hanem a vendég/megrendelő kártérítést is követelhet.

· A magyar polgári jog nincs felkészülve arra a helyzetre, ami most kialakult. A szakjogász véleménye szerint a szálloda minden esetben próbáljon megegyezésre törekedni.

 

Bezárás helyett működés felfüggesztést javaslunk, ha szükséges.

10. A szállodai éttermek sem lehetnek nyitva 15 óra után?

· Bár a kormányrendelet szövegezése pontatlan, a jogalkotó szándéka egyértelmű: a vendéglátó üzlet kategóriába a szállodai étterem is beletartozik.

Foglaljon szobát tagszállodáinkban!

Tovább

456

Szálloda

39.857

Szállodai szoba