Gyakran ismételt kérdések, válaszok

1. Milyen tünetekkel jár a koronavírus?

• Láz, fáradtság, száraz köhögés
• Esetleg orrfolyás, orrdugulás, torokfájás, hasmenés
• Az idősebb embereknél, akik egészségügyi problémákkal küzdenek, mint például magas vérnyomás, szív probléma, cukorbetegség, magasabb a kockázata, hogy a koronavírus fertőzés során súlyos betegség alakul ki.

 

2. Mit kell tennem, ha fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget észlelek a szállodában?

• A szállodának haladéktalanul értesítenie kell a kormányhivatalt, vagy a Nemzeti Népegészségügyi Központot, vagy a polgármestert/jegyzőt. Bármelyiknek küldhet értesítést, jó, ha ez írásban, pl. e-mailben történik, hogy bizonyítani lehessen, hogy a szálloda valóban azonnal értesítette a hatóságot.

• A fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget a hatóság köteles elkülöníteni, ami a szállodából történő elszállítását jelenti. A beteggel érintkezett munkavállalókat megfigyelés alá helyezik, és a hatóság ezen munkavállalókat eltiltja a munkavégzéstől. Ezután az egészségügyi szolgálat folyamatos ellenőrzést tart majd a szállodában és fertőtlenít.


3. Ki rendelheti el a karantént?

• A szálloda zárlat alá helyezését a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény és a 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet alapján az ezekben megnevezett hatóságok szervezetek rendelhetik el. Ez lehet a főpolgármester, a polgármester, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, illetve a területi védelmi bizottságok.


4. Megtérítik a karantén során felmerült kiadásokat?

• Igen, ha a szállodát karantén alá helyezik, akkor a szálloda a határozatot kiadó hatóság utasításai szerint köteles eljárni, a karantén miatt felmerült kiadásainak megtérítését követelheti a költségvetésből úgy, hogy a kiadások számláit benyújtja a polgármesternek/főpolgármesternek vagy a megyei védelmi bizottságnak.

5. Milyen korlátozás vonatkozik a rendezvényekre?

 

A 431/2020. (IX. 18.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdése alapján a zenés, táncos rendezvényekről szóló 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet szerinti zenés, táncos rendezvények abban az esetben tarthatók meg, ha a rendezvény helyszínén jelenlévők száma – az oda beosztott személyzettel együtt – nem haladja meg az 500 főt. A 6. § (1) bekezdése azt jelenti, hogy

  • a nem zenés, táncos rendezvényeknél nem jelent korlátot az 500 fő, azaz vállalati rendezvényen, konferencián stb. több, mint 500 fő is jelen lehet,
  • a 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése alapján a rendelet nem alkalmazható többek között a családi eseményhez vagy vallási közösségek szertartásaihoz kötődő rendezvényekre, azaz például a lakodalom, keresztelő, halotti tor stb. Ebből adódóan ezeken a rendezvényeken több, mint 500 fő is jelen lehet.
  • Az (1) bekezdés egyes számban fogalmaz. Ebből az következik, hogy ha a szállodának van két helyszíne két rendezvényre, akkor mindegyik helyszínt (bálterem, konferenciaterem, kert stb.) külön kell számolni, feltéve, hogy a rendezvényeknek más elnevezésük van.

 

A 6. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a rendezvény helyszínén 23 óráig lehet tartózkodni.

Összefoglalva: a szálloda/étterem tarthat lakodalmat és más családi eseményhez, vallási szertartáshoz kötődő rendezvényt, illetve üzleti konferenciát, ahol a jelenlévők száma 500 főnél is több lehet.


Fenti jogi szakvélemény csak irányadó, általánosságban megfogalmazott tájékoztatás. Fontos a szerződések, részletek ismerete minden esetben.

6. A szállodai étteremre is vonatkozik a 23 óra utáni korlátozás?

 

A rendelet 7. §-a alapján vendéglátó üzletben 23 óra után vendég nem tartózkodhat. Ez a rendelkezés a vendéglátó üzletekre vonatkozik, a szálláshelyek éttermére, bárjára stb. nem.

Ugyanis a szálloda étterme stb. a szálloda megszálló vendégei számára nem vendéglátó üzlet, hanem a szálloda szálláshellyel együtt kínált egyéb szolgáltatása (239/2009. Korm. rend. 2. § 14. pont, kereskedelmi törvény 1. § 30. pont), mint például a wellness, amit 23 óra után is igénybe vehet a szállóvendég.

A nem megszálló vendégekre viszont vonatkozik a 23 órás korlátozás, az ő számukra ugyanis a szálloda étterme stb. vendéglátó üzlet, mert nem, mint megszálló vendég, hanem csak mint utcáról betérő vendég veszik igénybe az étkezést stb.

Összefoglalva: A szállóvendéget 23 után is ki lehet szolgálni, a nem szállóvendéget nem.


Fenti jogi szakvélemény csak irányadó, általánosságban megfogalmazott tájékoztatás. Fontos a szerződések, részletek ismerete minden esetben.

7. Milyen korlátozás vonatkozik a szilveszteri rendezvényekre?

A most hatályos 431/2020. (IX. 8) Korm. rendelet alapján a szilveszteri rendezvény csak 23 óráig tartható, ugyanis ez nem minősül sem családi eseményen alapuló, sem vallási szertartáshoz kötődő rendezvénynek. Továbbá az 500 fő jelenléti korlátozás is érvényes.

Ha a szálloda a szilveszteri programját szállással együtt kínálja, azaz a szilveszter a szállóvendégek programja, akkor a 23 órás korlátozás figyelmen kívül hagyható, az 500 fő korlát viszont nem. Ez utóbbi alól kivétel,, ha a szálloda két szilveszteri mulatságot szervez két elnevezéssel (például: BUÉK 2021 és Hurrá BUÉK 2021), továbbá a két rendezvény két külön helyiségben, konferenciateremben stb. van.

 

Fenti jogi szakvélemény csak irányadó, általánosságban megfogalmazott tájékoztatás. Fontos a szerződések, részletek ismerete minden esetben.

8. Mire érdemes figyelni ha valaki önként vállalja a szállodája működésének átmeneti szüneteltetését?

  • Jelezzék az Artisjus felé, mert a bejelentés napjától szünetel a jogdíjfizetési kötelezettség
  • Vagyonvédelmi okokból javasoljuk, hogy a szálloda területén állandó felügyeletet biztosítsanak.
  • A PMS szolgáltatóval egyeztessenek az esetleges kedvezményekről, könnyítésről.

9. Lemondás esetén hogyan utalható vissza a vendégnek a SZÉP kártyáról befizetett előleg?

  • A befizetett összeget a SZÉP kártyára szükséges visszautalni, hogy ne legyen forintosítás és a bank a szálláshely bankszámlájára fogja jóváírni a 3,6% jutalékot.

10. Gyakran ismételt kérdések a csökkentett munkaidős foglalkoztatáshoz kapcsolódóan (forrás: www.nfsz.munka.hu):

Megtekintés/Letöltés

1. Milyen tünetekkel jár a koronavírus?

· Láz, fáradtság, száraz köhögés

· Esetleg orrfolyás, orrdugulás, torokfájás, hasmenés

· Az idősebb embereknél, akik egészségügyi problémákkal küzdenek, mint például magas vérnyomás, szív probléma, cukorbetegség, magasabb a kockázata, hogy a koronavírus fertőzés során súlyos betegség alakul ki.

 

 

2. Mit kell tennem, ha fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget észlelek a szállodában?

· A szállodának haladéktalanul értesítenie kell a kormányhivatalt, vagy a Nemzeti Népegészségügyi Központot, vagy a polgármestert/jegyzőt. Bármelyiknek küldhet értesítést, jó, ha ez írásban, pl. e-mailben történik, hogy bizonyítani lehessen, hogy a szálloda valóban azonnal értesítette a hatóságot.

· A fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget a hatóság köteles elkülöníteni, ami a szállodából történő elszállítását jelenti. A beteggel érintkezett munkavállalókat megfigyelés alá helyezik, és a hatóság ezen munkavállalókat eltiltja a munkavégzéstől. Ezután az egészségügyi szolgálat folyamatos ellenőrzést tart majd a szállodában és fertőtlenít.

 

3. Ki rendelheti el a karantént?

· A szálloda zárlat alá helyezését a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény és a 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet alapján az ezekben megnevezett hatóságok szervezetek rendelhetik el. Ez lehet a főpolgármester, a polgármester, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, illetve a területi védelmi bizottságok.

 

4. Megtérítik a karantén során felmerült kiadásokat?

· Igen, ha a szállodát karantén alá helyezik, akkor a szálloda a határozatot kiadó hatóság utasításai szerint köteles eljárni, a karantén miatt felmerült kiadásainak megtérítését követelheti a költségvetésből úgy, hogy a kiadások számláit benyújtja a polgármesternek/főpolgármesternek vagy a megyei védelmi bizottságnak.

 

5. Milyen korlátozás vonatkozik a rendezvényekre?

· „Zárt helyen 100 főnél több személy, nem zárt helyen pedig 500 főnél több személy részvételével rendezvény tartása tilos, azzal, hogy e korlátozás érvényesítése a rendező, valamint a helyiség üzemeltetőjének a felelőssége” (41/2020. (III. 11.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2020. évi 40. szám)

 

6. A rendezvényekre vonatkozó korlátozás miatt a megrendelő, rendezvényszervező hogyan mentesülhet a kötbérfizetési kötelezettség alól?

· A kötelezett (megrendelő, rendezvényszervező) mentesül a kötbérfizetési kötelezettsége alól, ha kimenti magát (Ptk. 6:186. § (1) bekezdése).

A március 11-én hatályba lépett kormányrendelet egyértelmű tiltás, és ez "vis maior". Azonban a megrendelő erről késedelem nélkül köteles értesíteni a szállodát (a Ptk. 6:179. § (2) bekezdése alapján). Ha a megrendelő elmulasztja ezt az értesítési kötelezettségét, akkor az értesítés elmulasztásából eredő kárt köteles megtéríteni.

Az, hogy mit jelent a késedelem nélkül, azt szállodánként, rendezvényenként kell vizsgálni.

 

7. Ha a szálloda szerződése tartalmazza a vis maior esetet, akkor miként kell eljárni a rendezvényekre vonatkozó korlátozás után?

· Amennyiben a szálloda szerződése tartalmazza a vis maior esetet, akkor az a mérvadó. Például: ha le van írva, hogy vis maior esetben, amennyiben a szálloda önhibáján kívül nem tudja megrendezni a rendezvényt a szervező a szerződéses díj 30%-át köteles fizetni, akkor az az összeg jár a hotelnek. Ha nincsen ez a szerződésben rögzítve, akkor sajnos a teljes összegtől elesik a szálloda, és a befizetett előleget is szükséges visszautalni a partnernek.

 

8. A rendezvényekre hivatkozó korlátozás az éttermekben étkező vendégekre is vonatkozik?

· Miután a rendelet meghatározott tiltás a rendezvényekre vonatkozik, a rendezvény definíciója viszont nem fedi a normál, hagyományos éttermi szolgáltatásra, ezért szakjogászunk véleménye szerint a szálloda éttermében étkező vendégekre a rendeletben megfogalmazott tiltás nem vonatkozik, azaz az étterem üzemeltetését nem kell fel felfüggeszteni. Ez vonatkozik a bárra, cukrászdára is. Viszont, ha egy megszervezett gálavacsora van az étteremben, arra már vonatkozik a tiltás.

 

 

9. A szálloda bezárása esetén mi történik a befizetett előlegekkel, voucherekkel?

· Ha a szálloda saját maga dönt a bezárásról, akkor az a vendéggel szemben szerződésszegésnek minősül és nem csak az előleg jár vissza, hanem a vendég/megrendelő kártérítést is követelhet.

· A magyar polgári jog nincs felkészülve arra a helyzetre, ami most kialakult. A szakjogász véleménye szerint a szálloda minden esetben próbáljon megegyezésre törekedni.

 

Bezárás helyett működés felfüggesztést javaslunk, ha szükséges.

10. A szállodai éttermek sem lehetnek nyitva 15 óra után?

· Bár a kormányrendelet szövegezése pontatlan, a jogalkotó szándéka egyértelmű: a vendéglátó üzlet kategóriába a szállodai étterem is beletartozik.

Foglaljon szobát tagszállodáinkban!

Tovább

455

Szálloda

39.895

Szállodai szoba